Chytré brýle pomohou až ke dvojnásobné rychlosti produkce

| 28. kvě 2019

Konica Minolta uvádí na český trh chytré brýle AIRe Lens fungující na principu rozšířené reality. Ty umožňují zobrazovat jednotlivé výrobní kroky či servisní postupy v reálném čase přímo před očima pracovníka. Výrazně tak zkracují procesy na montážních linkách a zjednodušují poskytování servisních služeb. Výsledkem je růst efektivity, pokles nákladů a chybovosti. AIRe Lens byly již úspěšně otestovány ve firmách Siemens, Honeywell a AZ KLIMA (skupina ČEZ ESCO). V České republice jako v jedné z prvních zemí EU budou chytré brýle v prodeji ve druhé polovině letošního roku.


 „Touto technologií nabízíme například průmyslovým společnostem možnost přenést obecný trend optimalizace a zefektivňování i do výrobního prostředí. Výsledky testování potvrdily, že s našimi brýlemi se snížila časová náročnost montáže o 42 procent a doba zaškolování zkušenějším montážním technikem až o 89 procent,“ uvedl Pavel Čurda, generální ředitel Konica Minolta Business Solutions Czech, a dodal: „Nositelná elektronika, stejně jako průmyslová výroba, patří mezi nové oblasti, ve kterých chceme v souladu s naší globální strategií uspět. Uvedení technologie AIRe Lens na trh je pro nás o to významnější, že celý software vznikal pod rukama programátorů v našem brněnském inovačním centru.“


 Chytré brýle AIRe Lens přináší nové přístupy také v oblasti servisních činností.  Zajímavé je razantní snížení čekací doby na servisní zásah, která v ČR při aktuální dopravní dostupnosti představuje průměrně zhruba 8 hodin. S cílem zlepšit služby technické podpory byly od září do prosince 2018 testovány v pilotním programu společnosti AZ KLIMA (člen skupiny ČEZ ESCO), s partnerem projektu, společností Aconte. Princip zefektivnění servisu spočívá v online komunikaci technika na místě závady s expertem, který může z jedné centrály pomáhat mnoha méně zkušeným kolegům. Specialistovi se v takovém případě na notebooku zobrazí vše, co vidí technik na místě. Tomu se naopak před očima, tedy na displeji brýlí, zobrazuje správný postup doporučený odborníkem. Vše je samozřejmě doplněno hlasovou komunikací a možností použít k práci obě ruce.


 „Na technologii oceňuji to, že je jasně prozákaznická. Ověřili jsme si, že naši experti mohou přes AIRe Lens vzdáleně radit přímo technikům zákazníků, což zkrátí opravu v některých případech i na 15 minut,“ říká Karel Břenek, předseda představenstva společnosti AZ KLIMA s tím, že od ledna 2019 již využívají technologii AIRe Lens v ostrém provozu. „Přináší to tak výhody pro všechny – zákazník nemusí čekat na příjezd externího technika, my nemusíme vyjíždět k jednodušším zásahům a směřujeme naše techniky na náročnější úkoly, což oceníme zejména v současné době, kdy je odborně vzdělaných pracovníků velký nedostatek.“


 V oblasti průmyslové výroby nalezne technologie AIRe Lens uplatnění zejména tam, kde byly doposud využívány pokyny pro montáž a údržbu v papírové podobě. „V podstatě jsme opět zdigitalizovali dokumenty, s čímž máme již mnohaleté zkušenosti. V tomto případě ale s využitím rozšířené reality a zobrazení na displeji brýlí, které uživateli umožňují zůstat mobilní a mít obě ruce volné,“ vysvětlil Zdeněk Vrbka, Programme Manager AIRe Lens, s tím, že chytré brýle pomáhají stejným principem zefektivňovat také školicí procesy.


Stěžejní část AIRe Lens umístěná na hlavě váží pouhých 35 gramů a skládá se ze zobrazovacího displeje před jedním okem uživatele a kamery umístěné na obroučce brýlí. Součástí zařízení je rovněž výpočetní jednotka umístěná v malé krabičce, kterou lze upevnit za opasek nebo na paži a baterie s výdrží až 7 hodin. „Celkové provedení bylo našimi zaměstnanci přijato velmi pozitivně. Oceňovali zejména neomezený pohyb při práci, nízkou hmotnost zařízení a umístění a transparentnost displeje, který jim ve srovnání s jinými chytrými brýlemi zachovává široké zorné pole,“ informoval Julian Melsbach, projektový vedoucí společnosti Siemens.


 Software AIRe Lens byl vytvořen v brněnském Business Innovation Center. To je jedno z pěti výzkumných a inovačních center Konica Minolta na světě. „Finální podoba systému pro chytré brýle vznikla na základě komunikace s potenciálními uživateli a zpětné vazby přímo od zákazníků,“ doplnil Innovation Programme Manager Tomáš Slavíček. Výsledkem je tak zařízení odpovídající reálným požadavkům výrobního procesu, které lze pohodlně používat po dobu celé pracovní směny.